case

Trine Wagner – designer og kreativ iværksætter

Trine Wagner deltog på Artlabs kursus ’Kreativ Iværksætter’ i foråret 2014, og hun har allerede gjort stor brug af de nye kompetencer, hun har erhvervet på kurset, med opstarten af kunst- og designmarkedet Flid.

case

“Jeg føler mig meget bedre rustet til at skulle videre som freelancekunstner”

Interview med musiker Peter Tinning, der deltog på Artlabs 12-ugers kursus for kunstnere og kreative, som vil booste en freelancekarriere; Freelancekunstner.

case

Halløj i Lorterenden – Fra Sydhavnen til Radio24syv

Mød Andrea Aagaard og hør hendes spændende radiodokumentarer, som er blevet sendt på Radio24syv. Andrea er tidligere deltager på Radiofabrikken – Artlabs 6-ugers kursus i radioproduktion.

case

“Det var jo bare en tegning” – Mød en kreativ iværksætter

Cindy Vildgaard er 34 år og uddannet folkeskolelærer og multimediedesigner. Hun har brugt samlet set 10 år i smykkebranchen, og efter at have gået på Artlabs kursus ‘Kreativ Iværksætter’ er hun sprunget ud som iværksætter med sin industrielle designproduktserie one2stir.

case

‘Godt i gang med musik på computer – Et perfekt crash course’

‘Godt i gang med musik computer’ var et perfekt crash course, hvor jeg fik et klart overblik over, hvad der skal til for at indspille min egen musik. Jeg gik hjem fra kurset og kunne faktisk gå i gang i mit eget hjemmestudie med det samme. Samtidigt var hyggen i top, og jeg har stadig kontakt med nogle af de andre musikere, som jeg mødte på kurset’

Cecilie Maria, musiker, forsanger i Taras og tidligere deltager på ‘Godt i gang med musik på computer’

case

Mikkel Thomas Christensen – Musiker, arkitekt og radioproducent

Mikkel Thomas Christensen er en mand med mange talenter. Han agerer som musiker, arkitekt, designer og meget mere, og i foråret 2013 var han kursist på Artlabs kursus i radioproduktion – Radiofabrikken. Mikkel har allerede gjort stor brug af de nye kompetencer, han har erhvervet på Radiofabrikken, og i den forbindelse har vi taget os en snak med ham.

case

Radiokursus med Mama Radio

“Det er helt vildt fedt at gå på Radiofabrikken!” fortæller deltagerne på den første Radiofabrik.

case

Skuespiller Lars Mølsted om Artlab

“At komme på Artlab er en af grundene til, at jeg i dag har mit drømmejob.”

case

Sanger og iværksætter om Artlab

Torben Eskildsen, tidligere deltager på kurset ‘Kreativ Virksomhed’ om at se sig selv og sin karriere med nye øjne – og at bruge det til at blive den, der trækker i trådene.

The importance of the creative industries can only be underestimated.

They will play a crucial role in innovation, green growth and alternative energy, social integration and for general economic growth and welfare and many other areas.

The artistic and co-creative processes, and the included artistic mindset and values, will be taken very seriously in time to come.

They will be appreciated as a way of creating new, innovative platforms, which can produce the products and services of tomorrow.

Simultaneously, they will contribute to the artistic and creative stimulation, which is absolutely necessary for growth and progress in companies and in society.

Christian Have, Honorary Professor in Creative Industries Economy at Aalborg University

Learning the methods in coaching has given a large insight into myself in addition to learning the tools and how to use them to the help other to find and expand their potential…

On a personal level I can feel, that the course in self management is important for myself, while the moduls of ‘The Art of Moving People’ along with the coachingmoduls are of great influence on my work – both as a teacher and a leader.

All in all the co-operation opens the group. It was interesting to experience, how a group moves through decisions and changes character, when you elaborate on things jointly.

– Deniss Pashkevich, Artists Accelerator and jazz musician, is one of the Latvian artists that has completed Artlabs Atist Accelerator-education in Latvia.

Deniss Pashkevich, jazz musician

ARTACC has been a great project to follow.

Firstly, it has been the first CI project in Latvia that has worked and has practical results for artists and other creative people.

The trained “Artacc’s” are out and teach and have gained substantial benefits from that.

The Artacc’s services will stimulate other Latvian artists, so the emergence of new creative industries will be accelerated.

There is certainly a “multiplier effect” in the project: Partly through the courses which is held in Latvia and the extra knowledge and motivation of the participants.

Additionally, it has shown the way for future projects. There are opportunities and – it seems to – great alacrity in the Latvian system.

Finally, it has been a great collaborative project, and I think that both Artlab, Latvians and – for my part – the Danish Cultural Institute has benefited a lot by thinking “outside the box”, ie to express themselves to others and in a new way. It is an experience that can also be used in other contexts.

– Simon Drewsen Holmberg is the executive of the Danish Cultural Institute in Latvia, and has followed ArtAcc up close from start to finish.

Simon Drewsen Holmberg, Executive at the Danish Cultural Institute in Latvia

case

Producer / songwriter workshop: super produceren Ben Allen på artlab

Se en lille video fra sidste workshop med producer og sangskriver Ben Allen, der bla. har lavet Gnarls Barkleys Crazy, diverse Beastie Boys, Animal Collective, M.I.A. oma.

Undervisningen i coaching metodik har givet et stort indblik i mig selv, ligesom jeg også har fået værktøjer til at hjælpe andre med at finde deres potentiale frem

På det personlige plan kan jeg mærke, at undervisningen i selvledelse får betydning for mig, mens modulerne i ’The Art of Moving People’ sammen med coachingmodulerne bliver vigtig i både mit arbejde som underviser og som leder.

Overordnet set åbner selve samarbejdet i gruppen op. Det var interessant at opleve, hvordan man som gruppe bevæger sig gennem beslutninger og karakterdannelser, når man gennemgår ting i fællesskab.

– Deniss Pashkevich, Artists Accelerator og jazzmusiker, er en af de lettiske kunstnere, der har gennemgået Artlabs Atist Accelerator-uddannelse i Letland.

Deniss Pashkevich, jazzmusiker

In my experience the project brought even more value than we have expected.

The Artlab experience together with the input of colleagues from the Netherlands has been highly evaluated during the project by the participants as well as after the end of the project.

Artlab courses have been held for more than 100 artists during the project, and about 60 culture workers from culture centers outside Riga in June 2011.

Now we plan to continue that work by expanding the area of further education  courses to Estonia, and we have submitted new Leonardo da Vinci Project to improve the methods with British experience.

– Jolanta Klišāne, the Latvian ArtAcc project manager, about the outcome of the Artlab-Latvian project.

Jolanta Klišāne, project manager at ArtAcc

ARTACC har været et fantastisk projekt at følge.

For det første har det været det vel første CI projekt i Letland, der har virket og har givet praktiske resultater for kunstnere og andre kreative.

De uddannede „Artaccere” er ude og undervise og har fået et betydeligt udbytte af det.

Artacc’ernes ydelser vil stimulere andre lettiske kunstnere, så fremvæksten af nye kreative erhverv vil fremskyndes.

Der ligger helt sikkert en „multiplikatoreffekt” i projektet: Dels ved de kurser og andet der nu bliver afholdt i Letland, og den ekstra viden og motivation disse deltagere får og anvender.

Derudover har det vist vejen for fremtidige projekter. Der er muligheder og – virker det til – stor beredvillighed i det lettiske system.

Endelig har det været et fantastisk samarbejdsprojekt, og jeg tror at både Artlab, letterne og for min del kulturinstituttet har fået meget ud af at tænke „ud af boksen”, altså at formulere sig overfor andre og på en ny måde.

Det er en erfaring, der også kan anvendes i andre projektsammenhænge.

– Simon Drewsen Holmberg er direktør for det Danske Kulturinstitut i Letland, og har fulgt ArtAcc på tæt hold fra start til slut.

Simon Drewsen Holmberg, direktør for det Danske Kulturinstitut i Letland

Det er vigtigt at tage på kursus, fordi vi musikere er nødt til at følge med i den rivende udvikling, der sker på kultur-, musik- og medieområdet

Kursustilbuddene fra Artlab er aktuelle for de fleste – bestemt også for klassiske musikere – og har efter min erfaring meget, meget høj kvalitet.

Harpenist Lillian Törnqvist har lært en hel del om PR, markedsføring og teknikaliteter (videoredigering – grafik – hjemmeside m.m) på Artlabs efteruddannelse for musikere.

www.denlillenattergal.dk
www.harp.dk

Lillian Törnqvist, harpenist

Jeg tog på to kurser i 2011 for at få coaching-input til mit arbejde som underviser og for at lære Ableton Live at kende. Begge kurser var fede oplevelser.

Underviserne var topformidlere og engagerede med faglig bredde og nyttige erfaringer at dele ud af.

DJ Rasmus Schack har bl.a. kørt fra København til Tønder for at deltage i kurset ‘Coachingmetodik i musikundervisningen’

Rasmus Schack, dj

case

musiker + konsulent = frihed

Den klassisk uddannede cellist og Feng Shui-konsulent Anne Hall har altid haft tre hovedinteresser: musik, indretning og det spirituelle. Nu får hun de tre interesser til at hænge sammen i en patchwork-model.

case

Turn out – tune in
Cambony konstruerer en ny arbejdsmodel

En dag i studiet for godt 30 år siden gik det lidt for langsomt bag pulten. Musikeren René Cambony begyndte derfor selv at trykke på knapperne, og starten på et langt imponerende CV som studietekniker og producer blev skrevet samtidig med, at karrieren som udøvende musiker fadede ud.

case

Fra drøm til webforlag

Johan Svitzer er gået fra at være hårdtslående slagtøjsbror til forlagsdirektør på 2½ år. En erhvervsskade satte tidligt en stopper for en karriere som udøvende musiker, men åbnede samtidig op for muligheden for at udføre den drøm om eget nodeforlag, som har ligget i maven på ikke mindre end tre generationer af Svitzer’e.

case

Italienske vibes på Nørreport

Kafe Knallert er en lille og sød, buttet og gul bi, som bringer minder om en hurtig kaffe en boblende solfyldt morgen i drømmenes Rom. Følg Peter Hviid fra keyboardspiller over Super Sonic til barista.

case

Fire år undervejs

Magnus Hohlers virksomhed SubitoMega skulle gennem fire hårde læreår og Artlabkurset Selvstændig, før den blev rentabel.

case

Emdal Colorknit modtager broncemedalje

Signe Emdal, tidligere kursist på Selvstændig, modtog kunsthåndværkerprisens bronzemedalje for hendes utraditionelle værk ’Phone’, som er en serie af maskinstrikkede billeder.

case

Yolates: Træning for krop og sind

Mange sangere har allerede fattet interesse for yolates, men alle musikere kan have glæde af træningen, fortæller træneren Mikala Kissi og to af de deltagende musikere i denne artikel og web-tv-indslaget. Fordelen er ydermere, at DMF-medlemmer kan deltage via Artlab til en meget fordelagtig pris.

Det var et fremragende foredrag med Maria Theessink i går aftes.

En rigtig god og velstruktureret diskussion, der gav os alle en klar idé om de mange aspekter af Theessinks arbejde med markedsføring.

Tusind tak for en fantastisk mulighed.

– Jane Clark, violinist og komponist om Maria Thessinks foredrag ‘Sådan gør jeg… når jeg markedsfører en musiker’ fra foråret.

Foredragsrækken ‘Sådan gør jeg…’ startede i foråret 2012, og forsætter i efteråret, hvor du møder LoopGirl’en Maria Timm, visuals fra Obscura, Steve Borth II med Live Ableton og produceren Alouise

Jane Clark, violinist og komponist

case

Fire aftener med Final Cut Pro X – forår 2012

Et par [video]eksempler på, hvad man kan nå på fire aftener med videoredigering og Maiken Ingvordsen

Artlab giver mig mulighed for at erhverve og opgradere kundskaber inden for alle mulige relevante emner for en musiker anno 2012.

Det være sig international booking, projektplanlægning, salg, markedsføring, håndtering af nye medier, billedbehandling, tekstskrivning og meget, meget mere.

Artlab og DMF formår desuden at tilbyde kurserne til meget billige penge samtidig med at underviserne, servicen, faciliteterne og forplejningen altid er i top.

Søren Bebe, jazzpianist

For mig er Artlab et oplagt sted til at lære vigtige redskaber, jeg har brug for som musiker – fag, som jeg ikke havde mulighed for at vælge på konservatoriet.

Jeg har deltaget på kurser i bl.a. pr & kommunikation, webdesign, photoshop, ”Dit publikum” og ”På tour i udlandet” – alt sammen fag jeg nødig vil undvære, når jeg arbejder med min koncertvirksomhed, som jeg brænder for.

Jeg synes, at Artlab benytter nogle meget dygtige og inspirerende lærere, og jeg får som regel mere ud af kurserne, end jeg i forvejen forventede.

PR, kommunikation, webdesign, photoshop, ”Dit publikum” og ”På tour i udlandet”. Trompetist Dorthe Zielke er en flittig kursist.

www.trompetist.dk

Dorthe Zielke, trompetist

Jeg tager ofte på Artlabs kurser, fordi jeg meget godt kan lide den uformelle stemning der er.

Det er en god facon til at få nye faglige værktøjer og udvide sit netværk.

Komponisten Mauro Patricelli har bl.a. deltaget på flere filmscoringskurser og lært at redigere film til youtube…

www.mauropatricelli.com

Mauro Patricelli, Komponist

Jeg synes, det er vigtigt at tage på kursus, fordi man får udvidet sin musikalske & kreative horisont både fagligt, personligt og menneskeligt!

Jeg synes, at Artlab tilbyder de absolut bedste kurser i byen for musikere og kreative sjæle. Kurserne fundraising og projektboost her i efteråret måtte jeg bare deltage på.

Mikkel Heller, der er stifter af Sange Fra Broen, har bl.a. været på fundraisingkursus i 2011.

www.sangefrabroen.dk

Mikkel Heller, formand for Sange Fra Broen

case

Lettisk Artist Accelerator-uddannelse

I 2010-2011 leverede Artlab første udgave af en metodeeksportmodel til Letland. Modellen blev kaldt ArtAcc (Artist Accelerator).
Læs her om hvordan det er gået i Letland.

case

CKO + Artlab varmer op til Creative Business Cup

Som optakt til Creative Business Cup inviterede Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi til fire workshops. Vi var samarbejdspartner på en af dem.

Se en lille video fra dagen

case

Artlab er et væksthus

Torben Eskildsen fortæller om at dirigere 1600 mennesker i Operaen for første gang – om at være på Artlab for anden gang – og om at lære at fordele sine æg i forskellige kurve for tredje gang.

Kurset gav os tid til at gennemtænke vores koncept og gav os klarhed over, hvad det var, vi ville.

En helt klar følge af kurset var, at vi sprang ud i at etablere os som selvstændige langt tidligere,
end vi havde troet.

Designerne Kristine Mayer & Sabine Lavigne
www.meyerlavigne.dk

Kristine Mayer & Sabine Lavigne, designere

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..