Turn out – tune in
Cambony konstruerer en ny arbejdsmodel

Case Af Anne Aarup Bay
      |      | Flere cases   »

En dag i studiet for godt 30 år siden gik det lidt for langsomt bag pulten. Musikeren René Cambony begyndte derfor selv at trykke på knapperne, og starten på et langt imponerende CV som studietekniker og producer blev skrevet samtidig med, at karrieren som udøvende musiker fadede ud.

Siden den dag har Cambony arbejdet i henholdsvis sit eget studie Grapehouse og en mængde andre studier, afløst af længerevarende perioder som A&R i blandt andet Virgin EMI og SonyBMG. Sideløbende har han dyrket malerkunsten med svingende intensitet, men med stigende teknisk snilde og skarpere udtryk.

Men efter 30 år med en overbooket kalender havde Rene Cambony pludseligt ikke mere at give af: ”Jeg havde det som om, jeg havde kørt mig selv over med en damptromle. Jeg arbejdede 25 timer i døgnet, og det stoppede aldrig. Jeg kunne altid gøre alting bedre, hvis bare jeg lige brugte lidt mere tid på det. Hvornår skulle jeg stoppe?” Efter sammenstødet med den imaginære damptromle var han nødt til at stoppe med musikken. Med egne ord skulle han lige rode sig selv i navlen med en pensel, og da han af systemet blev sendt en tur på Artlab, kom der struktur på en ny arbejdsform

Musikmand med musikfrit frirum

Igennem 20 uger på kurset Selvstændig fik Cambony konstrueret en ny arbejdsmodel, der passer til ham, og som kombinerer alle hans passioner: Et ’deltidsjob’ som A&R på SonyBMG, giver ham frihed til både at mikse og producere uden for Sonys regi. Det ser pladestudiet gerne, at han gør, for ”det er jo en måde at holde fingeren på pulsen”. Ikke mindst levner Cambonys aftale med Sony ham også tid til at male på sit Nørrebro-loft, som er fuldstændigt musikfrit space.

”Når jeg har med musik at gøre, så er det hele tiden andre folks drømme og idéer, jeg arbejder med. Det er jeg god til, og jeg har gjort det i mange år, og jeg har fået det bedste ud af en hel masse mennesker. Men så kommer der også et hul: hvad med mig selv og mit eget kreative output? Der har jeg været dårlig til at sige stop, og det har Artlab hjulpet mig til at blive mere bevidst om.” Inden Cambony kom på Selvstændig, beskriver han sig selv som slidt i forhold til sin musiske tilværelse, men med en masse energi på at male: ”I forhold til de billedkunstnere, jeg mødte på Artlab, kunne jeg meget hurtigt komme til at virke som en hobbykunstner, for jeg havde jo ikke viet hele mit liv til maleriet. Men nu prøver jeg så at være et ’tobenet monster’, hvor jeg på den ene side har med musik at gøre,og det har jeg jo en masse rutiner og erfaring med, og så er jeg helt ny, babyagtig og kravlende ovre i maleriets verden. I hvert fald i forhold til karriere inden for billedkunst.”

Det at have en malerkarriere definerer Cambony som at udstille og sælge malerier engang imellem. At det er realistisk, tror han på. Han har gang i udstillinger flere steder hen over sommeren, hvilket ifølge ham er omverdenens måleenhed for, om man ’er noget’. ”Det er enormt spændende, og det kan nu lade sig gøre at bruge mere tid på det, for efter at jeg har været på Artlab, er jeg gået ud og har været opsøgende: Jeg er gået hen til et pladeselskab, som jeg havde lyst til at samarbejde med, og jeg har blandt andet gennem min coach Berit Ritto lært en masse om strategier for, hvordan man henvender sig til folk, hvor jeg før specielt inden for billedkunstområdet har været lidt på herrens mark.”

Den anden side af skrivebordet

Cambony har stadig kontakt med Berit, der igennem én-til-én-coaching har været en stærk medvirkende faktor til, at Cambony fik sat tingene sammen, så der var plads til det hele. Jeg vender den om og får et bekræftende nik på, at jeg godt kan drage en parallelitet mellem det at være A&R og det at være coach: ”Jeg synes, at det på Artlab nogen gange var som at sidde på den anden side af skrivebordet, og at det var enormt rart at få lov til at komme derover og vende mín bøtte engang. Jeg har altid skullet være alvidende på en eller anden måde – en smagsdommer – og det er også fint. Men det at sidde på den anden side, det har givet mig noget energi at køre videre på, så ’thank you, Artlab’,” griner Cambony. Cambony fremhæver ikke kun coachingen, men også den generelle undervisning og den dialog, der foregik mellem kursisterne i pauserne som medvirkende elementer til at finde balancen igen.

”Jeg tror ikke på, at jeg havde fået sat tingene så hensigtsmæssigt sammen, hvis jeg ikke havde været herinde. Jeg er oven i købet også blevet motiveret herinde. Tingene er blevet balanceret, og nu kan jeg igen… og jeg kan slet ikke lade være. For mig er denne her timeshareordning fuldstændig optimal, men jeg har også været rigtigt mange år om at få sat brikkerne rigtigt sammen,” slutter Cambony af.

 René Cambony

49-årig producer, mikser, A&R og indehaver af pladestudiet Grapehouse. Har brugt sine skarpe ører i over 50 forskellige studier – bl.a. Abbey Road – og har været ansat som A&R på BMG og EMI/Virgin – pt på Sony. Cambony har igennem de sidste 25 år været inde over omkring 130 plader med bl.a. navne som Outlandish, Swan Lee, TV2, Blue Foundation, Lars H.U.G. og LOC.

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..