Trine Wagner – designer og kreativ iværksætter

Case Af Line Ingberg Jepsen
      |      | Flere cases   »

Trine Wagner deltog på Artlabs kursus ’Kreativ Iværksætter’ i foråret 2014, og hun har allerede gjort stor brug af de nye kompetencer, hun har erhvervet på kurset, med opstarten af kunst- og designmarkedet Flid.

Hvad er din uddannelsesmæssige/kunstneriske baggrund?
“Jeg er uddannet BA i international marketing og har efterfølgende erhvervet en MA(cand.ling.merc) i international virksomhedskommunikation fra Copenhagen Business School. Efter endt uddannelse har jeg arbejdet som kulturmedarbejder på Jazzhouse og så laver jeg smykker – primært øreringe – under mit eget navn, Trine Wagner.”

Hvad var dit projekt på Kreativ Iværksætter?
”Jeg har gennem det seneste år sparret på og researchet mulighederne for at etablere en platform, hvor vækstlaget for kunst og design kan sælge deres projekter, etablere netværk og skabe samarbejde. Dette er mundet ud i et kunst- og designmarked samt en forening, der skal være samlingspunkt for forskellige kunstnere, designere og kreative iværksættere. Projektet har fået navnet  Flid, og første marked blev afholdt lørdag d. 14. juni i Korsgadehallen på Nørrebro.”

Hvorfor var det vigtigt for dig at lave Flid?
”Der er en stor talentmasse i det danske vækstlag for kunst og design. Mange af disse dygtige kunstnere, designere og kreative iværksættere har imidlertid ikke mange muligheder for at møde interesserede købere, hvis de endnu ikke er fuldt ud etablerede som professionelle kreative. Det er med udgangspunkt i dén virkelighed, at jeg har etableret Flid.”

Hvordan var entreprenørprocessen? Og hvilke udfordringer mødte du?
“Processen har udover at være tidskrævende også været en stor personlig udfordring. Da jeg ikke tidligere har været iværksætter, og da jeg fra naturens side er disponeret for eftertænksomhed, har jeg skullet agere under tidspres, og det har jeg følt mig usikker over. Heldigvis har der været mange små sejre i forløbet, som så er blevet til ekstra overskud, så den del af processen har været vældig positiv.”

Hvad ville du anbefale andre at gøre i en lignende situation?
“Jeg vil anbefale alle at springe ud i det – også selvom man føler, at man hopper i, hvor vandet er dybest. Man tvinges til at skulle stole på sin erfaring, viden og mavefornemmelse – og det tror jeg virkeligt er sundt for et menneske.”

“Hvis jeg skal komme en et par anbefalinger, så vil jeg sige:”

  • At store ujantede tanker og dagdrømme i konceptudviklingsfasen er helt essentielle for, at du forelsker dig i dit opstartsprojekt. Er tanken ikke fri, tror jeg hurtigt, at forelskelsen fortager sig.
  • Enorme mængder research.
  • Planlæg dine aktiviteter hver dag og del din tid op i to forskellige faser:
    Én der er energikrævende og én, hvor du kan køre lidt på autopilot. På den måde respekterer du, at du kun har et vist dagligt energiforråd og får alligevel lavet nogle opgaver sent om aftenen, hvilket gør at du ikke brænder ud og holder den dårlige samvittighed i skak.
  • Husk at del, invitér og involvér dine nærmeste, venner og bekendte i din iværksætterproces. De fleste er fantastiske og ærlige sparringspartnere, har dygtige netværk og masser af gode idéer, som du muligvis overhovedet ikke har overvejet.

Hvad syntes du om kurset Kreativ Iværksætter?
”Kurset, underviserne og de andre kursusdeltagere har givet hinanden rum til at tænke store og skæve tanker, har skabt en konstruktiv stemning af sparring og har delt gavmildt ud af deres netværk.”

”For mig personligt har kurset ”tvunget” mig til at konkretiseret min idé ned til detaljen, hjulpet mig med at få udarbejdet Flids kommunikationsmæssige fundament og givet mig redskaber til at skabe en ellers manglende kronologi i den afviklingsproces, der har været i forbindelse med markedet Flid. Endvidere har det været en fornøjelse at sidde over for Morten Elbæk, der gavmildt har bidraget med hans enorme viden om kulturel eventafvikling.”

Vil du anbefale kurset til andre? Til hvem – og hvorfor?
”Jeg er sikker på, at kurset med fordel kan bruges af enhver, der har en idé, som de gerne vil føre ud i livet. Iværksætteri, idéimplementering eller konceptudvikling handler jo overvejende om den personlige udfordring, dét er at springe ud i at leve af sin passion. På vores kursus var der uddannede og autodidakte kreative (sangere, kulturhus-udviklere, kunstfotografer, unikadesignere og yogaaktivister) og alle – uden undtagelse – fik noget ud af kurset, fordi der var stor konsensus omkring og respekt for sparringsprocessen.”

Flid 

Flid er et kunst- og designmarked, hvor samtidens skabende artister sælger deres værker, kreationer og håndværk. Flid ønsker at give interesserede muligheden for at møde samtidens artister i uformelle omgivelser, hvor man kan købe værker, kreationer og håndværk, arrangere fremtidigt samarbejde samt spørge ind til kunstnerens kreative processer.

Flid Marked løb af stablen første gang lørdag d. 14. juni i Korsgadehallen på Nørrebro.

Logo; håndtrykshænder

 

Øreringe fra Trine Wagner

10353583_10154156597940074_2912933183368276101_n

1958473_10153970921190074_626678677_n

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..