Tænk dig til en bedre øver

Nyhed Af Anne Aarup Bay
      |      | Flere nyheder  »

’Jeg kan mærke, at jeg er blevet mere koncentreret i øvelokalet,’ fortæller en af musikerne anden gang, vi mødes til mandags-mindfulness. Der bliver nikket rundt omkring. De første fire timers mindfulness kan faktisk allerede bruges.

Vi er otte mennesker samlet i rummet. Nogle har erfaringer med sceneskræk, præstationsangst eller stress, flere har dyrket meditation eller fx yoga før, og andre er bare nysgerrige. Fælles er, at vi er tilmeldt Artlabs første mindfulnesshold for musikere. Og jo, stolene er sat i en rundkreds, men der er trods alt stole.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad mindfulness går ud på, men ud fra devisen om, at det ikke skader at prøve noget nyt, dukker jeg op. Og da jeg først har slugt præmissen om, at det hele går lidt langsommere, end jeg er vant til, at kurset ikke er minded på at netværke, men om at fordybe sig i det indre, så bliver det faktisk rigtigt sjovt.

Det handler blandt andet om at komme bag om tankerne og studere dem og deres virkning på kroppen – og ikke mindst acceptere tankerne. Det handler om ’at lære at være i nu’et’ – hvad det  så end er. At blive mere mindful træner man ved fx at meditere og lave opmærksomhedsøvelser.

Rosinen, der fyldte alt

Vi har været i gang i mindre end en time, da vores underviser Maria Mänty deler en rosin ud til hver af os. Vi skal igennem den såkaldte ’Rosin-øvelse’, der viser sig at være en længere rejse. Øvelsen går i sin enkelthed ud på at SANSE rosinen. At se den, røre den, lugte den, høre den og smage den. Jeg fornemmer, at denne øvelse på mange måder rummer en mindful essens, og da jeg ti minutter, efter rosinen blev udleveret, får gjort endegyldigt kål på den, har jeg en idé om hvorfor. Oplevelsen med rosinen viser mig nemlig på et helt ordinært og dagligdags niveau, hvor mange detaljer, der kommer frem, hvis jeg fordyber mig i noget. Jeg vidste fx ikke, at en rosin har en lyd.

Under de to kursusdag, der har været indtil nu, har vi gennemgået en række forskellige øvelser og meditationer. Vi har fx mediteret på vore hænder – på åndedræt – på føddernes kontrollerede skridt. Vi har sanset vores krop liggende og stående. Vi har spist sammen i tavshed og bevaret tavsheden. Der er sat ord på oplevelsen af øvelserne, der er fremlagt teori, snakket om, hvordan man forholder sig til tanker, og det er ikke mindst stadfæstet, at tanker ikke er endegyldige sandheder.

Fra klasseværelse til øvere og løbebånd

Inde i ’klasseværelset’ virker det at meditere rimelig ligetil. Jeg oplever det helt klart mere vanskeligt uden for i den virkelige verden, hvor tidens stigende hastighed bryder ind i den ro, jeg forsøger at skabe inde i hovedet. Alligevel synes jeg allerede efter 2×4 timer, at jeg kan inkorporere nogle af elementerne fra kurset i min hverdag. Fx når jeg træner: Det er, ligesom om jeg finder et bedre flow på løbebåndet, når jeg koncentrerer mig om at mærke mine fødder mod båndet og derved ’mediterer på fødderne’. Jeg har også nemmere ved fx at lægge arbejdet fra mig, når jeg har fri, og jeg giver mig tid til at kigge op fra cykelstyret, selv om det regner.

Flere af mine medkursister fortæller, at de har nemmere ved at fjerne sig fra negative tanker om deres præstationer på scenen eller i øvelokalet, nemmere ved at skabe overblik over opgaver i forbindelse med arbejdet og derved organisere sig, at det er nemmere at holde pauser mellem musikskoleelever og derved få fokus på den enkelte elev, at det er nemmere at koncentrere sig om arbejde og have fokuserede øvere. Bare efter én kursusdag.

Der er mange måder at skabe ro på og en mængde metoder til at finde fokus. Højst sandsynligt bliver jeg aldrig en mediterende mindful på daglig basis, og derfra hvor jeg står lige nu, føles tanken om at være konstant mindful – nærværende og undersøgende – egentligt også let anstrengende. Men de teknikker og tanker, som jeg indtil nu er blevet introduceret for, kan jeg helt sikkert bruge fremover.

Mandags-mindfulness for musikere

Grundkursus af 3 x 4 timer og efterfølgende hver mandag eftermiddag i 1½ time med underviser Maria Mänty, der er uddannet psykomotorisk terapeut og skuespiller med over 20 års erfaring i nærværstræning og meditation.

www.synergo.dk

Maria anbefaler bl.a. sitet www.mindfulness.hansreitzel.dk, hvor man kan finde guidede meditationer.

Mindfulness

Mindfulness er en oversættelse af ordet SMRTI (Sanskrit). Konceptet stammeroprindeligt fra buddhismen. Det har især fundet vej til Vesten i forbindelse med håndtering og behandling af stress.
Et centralt punkt i mindfulness er evnen til nærvær og fuld opmærksomhed på det, der er lige nu. Tilstedeværelse med alle sanser vågne. Følelser og tanker opleves, som de er, men vurderes ikke, de observeres blot, hvilket giver et indblik i, hvorledes man selv er. At se på egne tankemønstre og derved få et billede af, hvordan man reagerer på bl.a. stress og pres. Bevidsthed om sig selv og sine reaktioner giver mulighed for objektivt at forholde sig til, hvad der end måtte opstå i nuet, derved opøver man en evne til at agere i stedet for at reagere.

Mindfulness trænes ved meditation, yoga og opmærksomhedsøvelser.

Kilde: www.da.wikipedia.org

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..