Mikkel Thomas Christensen – Musiker, arkitekt og radioproducent

Case Af Line Ingberg Jepsen
      |      | Flere cases   »

Mikkel Thomas Christensen er en mand med mange talenter. Han agerer som musiker, arkitekt, designer og meget mere, og i foråret 2013 var han kursist på Artlabs kursus i radioproduktion – Radiofabrikken. Mikkel har allerede gjort stor brug af de nye kompetencer, han har erhvervet på Radiofabrikken, og i den forbindelse har vi taget os en snak med ham.

Hvad arbejder du med for tiden?
Jeg arbejder freelance med forskellige ting som musiker, designer og tegner, og så optager jeg lyd og historier til kommende radio/podcast indslag. Jeg arbejder også målrettet med mit band “Eastmary” med at skrive sange og forberede koncerter samt  den næste udgivelse. Jeg har lige designet “Bornholmer butikken” i Valby torvehaller, og har lavet tegninger og medvirket til at komponere musikken til DR-Kultur-programmet- “Forførende rum”. Det var en sjov opgave som arkitekt at skulle tage udgangspunkt i et rum og oversætte det til musik, som underbygger rummets stemning.

Hvad er din (uddannelsesmæssige) baggrund?
Jeg er uddannet Arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole og har efterfølgende taget en efteruddannelse på Kunstgreb, hvor jeg lærte at facilitere innovative processer for virksomheder. Jeg er i gang med endnu en videreuddannelse: “Skrivekunst” på Syddansk Universitet, hvor jeg lærer forfatterhåndværket. Musikken er jeg ikke uddannet indenfor, men har siden jeg var dreng skrevet sange og sunget. Og så lærte jeg selvfølgelig også at producere radio på Artlab tidligere på året.

Hvorfor valgte du at gå på Radiofabrikken?
Dybest set har jeg altid været vild med radio. Jeg er som musiker og sanger meget optaget af at lytte til melodien i sproget, få det til at swinge og fortælle historier. På Arkitektskolen hørte jeg altid P1 eller bare radio, når jeg sad og tegnede og drømte om selv at kunne lave radioindslag. Jeg håbede på, at Radiofabrikken kunne samle nogle af alle mine kompetencer, og at jeg derigennem også kunne tjene penge på at formidle noget af alt det, som jeg brænder for. Jeg synes, at der bliver formidlet og talt alt for lidt om æstetik og kunstens rolle i hverdagen.

Hvad har dit udbytte af kurset været?
Ja, nu har jeg jo min lille optager med alle vegne og mine venner og samarbejdspartnere er ved at vænne sig til at ordet fanger. Eller bliver fanget. Jeg var bl.a. på en tur på Færøerne i maj måned sammen med en masse arkitekter, og de skulle lige vænne sig til, at jeg optog hele tiden. Jeg sidder så og klipper det hele sammen til radio/podcasts. Det har jo været en læreproces. Jeg har altid lært bedst via mesterlæreprincippet: learning by doing. Jeg har også produceret og solgt en video til en virksomhed, hvor jeg har brugt min viden fra Radiofabrikken om at speake. Jeg har fået nye kompetencer med mig, så det overhovedet kan lade sig gøre at kunne producere lytteværdige indslag. Jeg har både fået værktøjer til, hvordan man speaker, og hvordan indholdet disponeres og orkestreres. Kurset bekræftede mig i, at det at lave radio er næsten det samme som at skrive musik og tekster. Det gælder om at formidle en historie mundtligt og underbygge den med lyd, og så skal du selvfølgelig få det til at swinge.

Har du noget på tapetet, som ligger i forlængelse af Radiofabrikken?
Lige i dette øjeblik ligger min første udsendelse ,som jeg lavede konceptet og optagelserne til, på Radiofabrikken, på P1-redaktørens bord. Hun er ved at tage stilling til, om selve udsendelsen eller konceptet kan bruges til en udsendelsesrække. Jeg er også ved at klippe flere andre udsendelser sammen, som måske kommer i æteren.

 Hvis du skulle fortælle andre om Radiofabrikken, hvad lægger du så vægt på?
Jeg vil især anbefale det at lave radio til andre, som har mange forskelligartede talenter og brænder for rigtigt mange ting. Det har samlet mange af de ting og projekter, som jeg er involveret i, og det fastholder og dokumenterer dem. For andre kan det måske være inspirerende historier. Jeg tror, at vi kunstnere oplever flere situationer/diskussioner, som vender verden på hovedet, og det kan være spændende at lytte til. Eller vi stiller måske nogle andre spørgsmål til verden, end journalister ville gøre. Jeg synes, at det at lave radio, især kan bruges af musikere, da processen er meget lig det at komponere musik.

Hvad kendte du til Artlab, før du startede?
Jeg kendte kun til Artlab gennem andre musikere, som fortalte rosende om deres udbytte af forskellige kurser og coachingforløb. Men Radiofabrikken er det første kursus, jeg har deltaget i.

Hvis du skulle fortælle andre om Artlab, hvad vil du så lægge vægt på?
Det virker som om, Artlab er drevet af folk med en passion for at få kunstnere til at kunne leve selvstændigt af deres kunst og er gode til at hive dygtige folk ind udefra til at opgradere vores kompetencer.

Lyt til Mikkels første radioudsendelse fra Radiofabrikken ”En ode til hest og kusk” om folks passioner i Østermarie.

Se Mikkels band Eastmary´s seneste liveoptræden, hvor det visuelle flimrer lidt, men lyden er super godt optaget. Endnu en kompetence opnået på Radioabrikken.

Kursus

RADIOFABRIKKEN – PÅ 5 WEEKENDER

Vil du udkomme i lyd?
Drømmer du om at lave dine egne podcasts?
Eller om at kaste dig ud i radiomarkedet og give modspil til de etablerede radiokanaler?

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..