Lær at kommunikere digitalt med kunder, fans og koncertgæster

Nyhed Af Line Ingberg Jepsen
      |      | Flere nyheder  »

På workshoppen Digital Kommunikation får du viden og værktøjer til at lægge en digital strategi, der får din musik ud til fans, kunder og koncertgæster. Workshoppen er for musikere/bands, der er ambitiøse i forhold til at arbejde med bl.a. sociale medier, og som har en tro på, at de selv kan gøre en forskel i forhold til at skabe opmærksomhed omkring deres musik.

Torben Eik, instruktør på workshoppen fortæller her om Digital Kommunikation
Digital Kommunikation er et kursus fordem, der har erkendt, at internettet og de sociale medier er den direkte vej til kunder, lyttere, fans og koncertgæster. Det, jeg har meget fokus på, er, hvordan man gør det effektivt og ikke spilder sin tid. For man kan hurtigt spilde sin tid og føle, at man skal være til stede på tusinde platforme og gøre alle mulige ting. Så jeg forsøger at hjælpe kursisterne med at få fokus ind i deres kommunikation og gøre den effektiv – det handler om at finde frem til det, der giver størst bonus, og her er man nødt til også at tænke forretningsplan og økonomi ind i det.”

Hvem henvender workshoppen sig til?
”Workshoppen er henvendt til musikere, som har nogenlunde styr på, hvordan man bruger internettet. Derudover må de gerne være ambitiøse og have en tro på, at de selv kan gøre en forskel ved hjælp af digital kommunikation.”

Hvad kan man som musiker/band få ud af at være på de sociale medier?
“Kunder! Og man kan pleje kontakten til sine kunder og dermed lave gensalg. Man kan skabe enorm stor værdi og fanloyalitet, og man kan konvertere sine loyale kunder til PR-agenter. Mange musikere glemmer, at det, de deler, er noget vi gerne vil høre om, hvorimod mange er trætte af almindelig reklamebudskaber. Vi vil gerne høre god musik og dyrke god kunst. Det kan også være en mulighed for at bygge momentum op til at kunne lave et større samarbejde. F.eks. hvis man er god til at samle fans eller likes på internettet, så er det en måde at vise strategiske samarbejdspartnere, at man kan noget. Musikere kan også pleje deres eget musikernetværk og holde sig relevante og lave storytelling, så hele verden husker, hvem de er.”

Hvad er vigtigt at overveje, når man som musiker/band skal lægge en digital strategi?
“Man skal have gjort sig nogle klare tanker om, hvilket produkt man har, hvem ens målgruppe er, og hvad målet med strategien er. Ofte minder produkterne jo om hinanden, fordi alle vil lave noget musik, som sælger og dertil tjene penge på at spille koncerter. Derfor er man nødt til at finde ud af, hvordan man kan bruge digital kommunikation til at nå ud til kunder, fans osv.

Hvilke sociale medier er særligt velegnede til at markedsføre musikere/bands?
For det første en hjemmeside, da det er vigtigt, at folk hurtigt kan finde information og links til steder, hvor de kan købe musikken. Og så er der selvfølgelig Facebook, hvor 80 procent af danskerne har en profil. Det vil sige, at langt de fleste af ens målgruppe vil være der. Til gengæld er altid bare blåt og firkantet, så derfor bør man nok også have en platform, hvor man kan præsentere sit produkt lidt mere visuelt. Det kan være lige fra en hjemmeside til Pinterest og Soundcloud. Jeg tror, at vi som forbrugere ofte lader os overbevise et visuelt lækkert produkt. Vi er del af en oplevelsesøkonomi, hvor det er oplevelse, der differentierer virksomheder m.fl. fra hinanden. Oplevelser sælger, og det er det, der går også til at trykke på købeknappen. Det er vigtigt at forstå dette.”

Kan du nævne nogen musikere/bands, der er særligt gode til at bruge sociale medier?
“Man kan jo ikke undgå at nævne sådanne eksempler som Lady Gaga og Justin Bieber, for de har skabt en meget personlig kommunikation, der har gjort det meget attraktivt at være fans af dem. Herhjemme er der også musikere, der er gode til at gøre noget anderledes på de sociale medier. Jeg er f.eks. meget glad for at følge Per Vers, fordi han næsten på debatniveau er med til at løfte hiphoppen op på et intellektuelt niveau. Han bruger sine kanaler meget aktivt ved også at sælge sig selv som konferencier, ordstyrer og foredragsholder. Han bruger Twitter og Facebook meget dialogisk, dvs. han spytter ikke bare nyheder ud om sig selv. Han suger andres feedback til sig og deltager i dialoger, ligesom han også selv starter debatter og dialoger. Han er både sjov, underholdende og relevant at følge, og han bruger internettet på en rigtig intelligent måde.

Hvad er din baggrund for at være instruktør på kurset?
“Jeg har en virksomhed, der arbejder med digital kommunikation, og jeg er derfor helt inde i, hvad der sker på de digitale medier, og hvad de enkelte platforme kan bruges til. At jeg er iværksætter kan også lidt sidestilles med en musikers hverdag – vi skal begge sælge vores produkt. Jeg underviser desuden i branchestudier på Rytmisk Musik Konservatorium samt på Artlabs 6-ugers kursus ’Kreativ Iværksætter’, som også har mange musikere på holdene.”

Kursus
Markedsføring

Digital Kommunikation

Få hul igennem på de digitale platforme!

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..