Fra solo til klasseværelse – om at undervise i folkeskolen

Nyhed Af Line Ingberg Jepsen
      |      | Flere nyheder  »

”Der er tre egenskaber, der gør, at jeg elsker at lave projekter for musikskoler: Jeg har et ben solidt plantet i den rytmiske musik, er uddannet klassisk dirigent, og jeg elsker at formidle musik til børn”
– Jakob Høgsbro

Jakob Høgsbro er uddannet kor & ensembleleder med saxofon som andet hovedfag fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og har igennem mange år arbejdet for musikskoler, folkeskoler og kommuner, der har engageret ham i forbindelse med forskellige musikprojekter.

Mit hovedfag er saxofon, men som dirigent og komponist har jeg et vist kendskab til stort set alle instrumenter: Jeg spiller tværfløjte, klarinet og klaver. På strygere kan jeg spille ABC, og på det meste messing kan jeg spille Olsenbanden og Star Wars. Det plejer at vække genkendelsens jubel hos børnene, siger Jacob smilende.

Børnekorstævner, huskunstner, lydcollager og komposition

Over de sidste 14 år har Jakob Høgsbro lavet mange spændende musikprojekter med børn og unge. ”Jeg har lavet et utal af børnekorstævner med op til 500 børn over hele landet, og jeg har også været inde over huskunstnerordningen, hvor jeg har komponeret musik med børn. Det, jeg nok er mest stolt af, er dog mit koncept med ’Lydcollager på symfoniske instrumenter’, hvor jeg får en skoleklasse til at spille moderne kompositionsmusik på violiner, trompeter, celli, klarinetter, slagtøj, trækbasuner osv. Ved hjælp af meget tydelig direktion, leg og alvor, krav og respekt, seriøsitet og total skørhed, får vi de flotteste og mest intense lydcollageforløb ud af det”, fortæller Jakob.

Undervisning i folkeskolen: Tydelighed og en glad og positiv ånd

Den store forskel mellem at undervise i musikskolen og som musikskoleunderviser i folkeskolen er ifølge Jakob kort og godt: antallet af elever samt motivationen. ”Som dirigent er jeg vant til at have styr på mange sangere og musikere. Hvis energien daler til en prøve eller koncert, er der kun én person, jeg kan stille til ansvar: Mig selv. Så med det i baghovedet går jeg med glæde ind til 27 børn med vidt forskellige baggrunde og behov, og der er to ting, jeg vægter meget højt udover det musikalsk faglige: Tydelighed og en glad og positiv ånd i undervisningslokalet”

”Jeg synes, det gælder om at være vildt tydelig: Hvad er det, jeg ønsker, at de her børn skal kunne, når vi er færdige? Hvordan opnår vi det? Hvad er målet for dagen, den næste time og de næste 5 minutter? Max 3 oplysninger ad gangen. Jeg taler meget til det i barnet, som vil udforske og lege. Derfor elsker jeg at have med 3.-4. klasse at gøre. De leger gerne samtidig med, at de kan forstå ret meget. I forhold til respekt og en glad og positiv ånd i undervisningen, gør jeg meget ud af lære alle børnenes navne at kende så hurtigt som muligt. Det er klart bedre at sige: “Brian, spil lidt svagere her” end “du der, kan du lade være med at spille så højt” forklarer Jakob ”Jeg skælder faktisk aldrig ud.”

Du kan bl.a. møde Jakob og prøve kræfter med hans lydcollager på workshoppen ”Fra solo til klasserum”. Kurset udbydes i hele landet til musikskoleundervisere, som kunne tænke sig at prøve kræfter med at udvikle og gennemføre undervisningsforløb i folkeskoleregi. 

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..