Fra drøm til webforlag

Case Af Anne Aarup Bay
      |      | Flere cases   »

Johan Svitzer er gået fra at være hårdtslående slagtøjsbror til forlagsdirektør på 2½ år. En erhvervsskade satte tidligt en stopper for en karriere som udøvende musiker, men åbnede samtidig op for muligheden for at udføre den drøm om eget nodeforlag, som har ligget i maven på ikke mindre end tre generationer af Svitzer’e.

I 2003 blev Johan Svitzer uddannet slagtøjsspiller fra Det Fynske Musikkonservatorium, men karrieren som udøvende musiker blev ganske kort: ”Min krop var overbelastet, og så står man der med et stort ’hvad nu’?”, fortæller Johan, der dog ret hurtigt fandt svaret. ”Jeg er ud af en familie af musikere. Min farfar, Axel Svitzer var pianist og dirigent og min far Henrik Svitzer er fløjtenist. Begge har de haft en drøm om eget nodeforlag, men de har haft for travlt. Jeg har også altid haft lyst til at lave et forlag, og da jeg sagde min aktive musikertilværelse fra, fik jeg pludselig tid til at gøre noget ved det.”

Edition Svitzer

Johan har startet Edition Svitzer, et internetbaseret nodeforlag, sammen med sin far. Forlaget indsamler værker, som endnu ikke er blevet udgivet, enten fordi de er helt nye eller fordi de er blevet ’glemt i gamle skuffer’. ”Vi laver et produkt, som er inspirerende for musikerne. Når vi udgiver noderne, gør vi rigtigt meget ud af layoutet, fordi vi som udøvende tit har oplevet, at man spiller efter noder, som ikke er i god stand, og derfor ikke særligt motiverende og inspirerende at starte et arbejde med. Vi lægger indspillede sekvenser fra værkerne på hjemmesiden, så køberne får varerne demonstreret ordentligt. Det vil sige, at man både kan se på noderne, lytte til musikken og som ekstra bonus kan man også booke de mennesker, der indspiller numrene for os.” I første omgang er det dog noderne, der er det primære for det nye forlag. Grundet de to bagmænds baggrunde i henholdsvis klassisk slagtøj og fløjte, er det også indenfor disse nicher, Edition Svitzer er startet. Men på sigt er mulighederne meget brede både indenfor klassisk og rytmisk, nyt og gammelt og for den sags skyld også flere ansatte end faderen og sønnen, pointerer Johan.

Fundamentet er troen på ideen

Edition Svitzer er stadig i opstartsfasen. Inden Edition Svitzer blev en realitet på nettet, har der været en lang forudgående proces med at forfine ideen og sætte sig ind i forlagsbranchens mange regler. Vejen frem til at blive herre i egen biks er bl.a. gået over kurset ’Selvstændig’ på Artlab. ”Det var vigtigt for mig at komme på Artlab og møde undervisere, som ikke var musikere. Når man vil drive selvstændig virksomhed, har man behov for inputs andre steder fra. Kurset har gjort det nemt for mig at sætte tingene sammen og lære de værktøjer, man skal kunne for at starte en virksomhed. Det er en flot service, jeg har fået. Selvfølgelig har jeg ikke lært alt derinde, men jeg har fået motivationen til, hvordan jeg skulle arbejde med projektet videre frem, og så gå hjem og gøre tingene på MIN måde. Det er en frihed, der betyder meget for mig.” Det vigtigste er dog ikke de konkrete værktøjer, men en øget selvværd i forhold til det at blive selvstændig: ” Man kommer ind på kurset og er lidt usikker på ens idé, og så får du fundamentet i orden. Derinde tror de på én, de ved, at det lykkedes for én. De ved det. Og det smitter jo af.” Og Johan er ikke i tvivl: Hvis man vil være selvstændig, skal man tro på sin idé hele vejen igennem.

Respekten driver værket

Edition Svitzer har konkret været under opbygning i 1½ år, men har kun eksisteret på nettet i tre måneder. Familievirksomheden er kommet godt fra start og har indtil videre udgivet 15 værker. Et af værkerne bliver lige nu brugt i en konkurrence om en paukist-stilling hos Det Kongelige Kapel, og konkurrencen har været med til at skabe fokus på virksomheden også i udlandet. ”Vi har solgt noder til ca. 30 forskellige lande, hvilket er meget mere, end vi havde turdet håbe på så hurtigt. Det er vi meget stolte af og glade for. Det at kunne sende en node af sted til fx New Zealand, det er hele arbejdet værd,” fortæller Johan. I næste måned tager Johan på rundrejse på messer og konservatorier i bl.a. Birmingham og Berlin for at vise udgivelserne frem, for som han siger: ”Jeg tror på, at når folk ser noden, så vil de også købe den – det er det, jeg arbejder ud fra.”

Der er stadig rigtigt meget benarbejde, der skal gøres. Men at den hårde proces er det hele værd, er man ikke i tvivl om. Johans stemme skifter toneleje, og han får en opdagelsesrejsendes iver over sig, når han fx fortæller om oplevelsen af at finde et værk på ’et stykke gammelt, laset papir’ og bagefter sætte det op på en måde, der udviser respekt for værket og dets komponist. ”Fx har Bent Lylloff, som i mine øjne er den største profil i dansk slagtøjshistorie, skrevet en masse øvelser til sine elever, som bare lå gemt væk på en hylde i Malmø. De øvelser har vi valgt at udgive i en bog, og vi er stolte over at udgive noget, som egentlig var blevet glemt. Bogen kommer til at hedde ”Tricky Biscuits”. Vi har været i dialog med Lylloffs kone, og hun er sikker på, at det er sådan en titel, Lylloff også selv ville have givet bogen. Desuden har vi valgt at bevare hans lidt gammeldags måde at notere noderne på i et ellers moderne layout.Det er den måde, vi arbejder på,” fortæller Johan, som heller ikke er i tvivl om, at netop det, at både han og faderen altid har haft musikken helt inde på livet, er en af de ting, der skiller dem ud fra andre forlæggere. For det er kærligheden til og respekten for musikken, der driver Edition Svitzer – leve af det kan Johan ikke endnu. ”Men det bliver sådan. Nu er skridtet taget, nu er vi forlæggere, og det bliver mit hovederhverv,” slutter Johan af.

Find Edition Svitzer på www.editionsvitzer.com

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..