Forstadsdrømme in the mix

Nyhed Af Line Ingberg Jepsen
      |      | Flere nyheder  »

Kom med i studiet, når vi tager til workshop i mix.

Kursus Mix »

Det er onsdag. Kl. er 10, og det er første dag ud af to på mix-workshop. Vi er i studiet White Room på Islands Brygge, og et fuldt booket hold med 8 spændte deltagere er mødt op for at suge viden til sig. Her er musiklærere og DIY-musikere, som spiller alt fra drømmepop over visesang til techno, og de vil alle gerne have nogle fifs til, hvordan man laver de helt rigtige tilretninger i musikken, så det lyder ekstra fedt.

Indehaver af White Room, Mads Nilsson er dagens mand i mix, for han kan om nogen sit kram og har i de seneste 12 år stort set kun har beskæftiget sig med mix. Bl.a. for Burhan G, Rasmus Seebach, Noah og Alphabeat og ikke mindst Nik & Jay. Sidstnævnte kommer deltagerne til at tilbringe meget tid sammen med denne dag. Eller rettere sagt deres hit ‘Forstadsdrømme’.

Fra præmix til endeligt mix
Mads Nilsson har mixet for Nik & Jay siden deres spæde start, og nu bruger han ofte 2-3 dage på at få et mix i skabet for dem. Det er derfor også ganske naturligt, at det er et af deres numre, vi kaster os ud i. Mixet foregår i Protools 10, og ’Forstadsdrømme’ med rækkehuse og drømmekage bliver yderst professionelt dissekeret og splittet i musikalske atomer fra præmix til endeligt mix.

“Det vigtigste er, at det lyder godt på radio” fortæller Mads, og vi hører derfor mixet på forskellige højtalere, og det lyder MEGET forskelligt. Men som Mads siger det: ”Når det lyder godt på NS10’erne, så ved man, det lyder godt de fleste steder.”

I løbet af dagen kommer vi ind over enkeltdele såsom stortromme, vokaler, rumklang,  compressor, equalizer og delayer m.v. Og det høres tydeligt, hvor mange ting der forbedres mærkbart i det endelige mix. Det er et stort stykke pillearbejde. Men det betaler sig i sidste ende, for det lyder bare lækkert.

 Tålmodighed er en dyd – især i mix
”Det vigtigste, når man skal lave et godt mix, er tålmodighed. Man behøver ikke et helt arsenal af udstyr for at få sin musik til at lyde godt. Det vigtigste er, at man lytter” siger Mads Nilsson og begrunder sin position som mixer meget nøgternt: ”Jeg har friske ører, og jeg har tiden” Ofte lytter han sig bare frem til, hvad han synes lyder godt. Det er ingen formel, men mange års erfaring, der spiller ind.

Efter seks timers intens lytning og fokuseret videndeling er workshoppens første dag overstået, og deltagerne kan holde en velfortjent pause fra Nik & Jay og deres forstadsdrømme.

 ”Det var inspirerende, og man kunne høre, at han var meget professionel. Fedt at få nogle gode idéer og også at blive bekræftet i, at man ikke er helt på afveje med det, man laver derhjemme” siger Troels Vestergaard Jensen, trommeslager og musiklærer på en efterskole.

”Der faldt mange guldkorn af i løbet af dagen. Han har en meget nøgtern holdning til sit arbejde. Det kan jeg godt lide. Han ser det som et håndværk. Meget nede på jorden. Der var dog liiidt meget Nik & Jay for min smag” udtaler Thomas Haardell, der er sanger og sangskriver, med et smil.

Epilogen på den første dag i workshoppen i mix må være, at alt kan lade sig gøre (med tålmodighed og friske ører). Ligesom Nik & Jay har sunget det i flere timer: ”Bare jeg har drømmene med mig”.

Kursus
Musikproduktion

Mix

Teori og praksis med nogle af Danmarks mest benyttede producere.

ARTLAB UDBYDER LIGE NU

Henter ydelser..